Überbitch

Wie betaalt er € 8,95 voor een blad dat meer pagina’s aan reclame bevat dan aan werkelijke inhoud? Nou, hordes mode-minnende vrouwen. En waarschijnlijk ook meer mannen dan je denkt. Elk jaar komt, niet geheel toevallig, in september ‘the September Issue’ van Vogue uit. Met daarin heel veel modereportages over de trends van het komende modeseizoen. Je kunt het zien als een soort stijlbijbel voor iedereen die enigszins modieus gekleed voor de dag wil komen. Sinds ik een keer geheel per ongeluk het boek ‘The Devil Wears Prada’ heb uitgelezen, ben ik gefascineerd door de modejournalistiek in het algemeen en Vogue-hoofdredactrice Anna Wintour in het bijzonder.

Dat boek is geschreven door een ex-assistente van Anna, en gaat over een meisje dat werkt als persoonlijk assistentie van de hoofdredactrice van een groot modeblad. Die hoofdredactrice benadert in het boek het onderwerp mode alsof het een vorm van wetenschapsjournalistiek is. Bovendien is zij een überbitch die onmogelijke eisen stelt aan haar personeel. Ze bemoeit zich persoonlijk met het gewicht en kledingkeuzes van haar medewerkers. Na het lezen van het boek bleef ik achter met de vraag waarom iemand zich zo druk maakt om iets basaals als de kleren die je draagt.

Anna Wintour heeft in een interview gezegd dat zij het boek ‘a great work of fiction’ vindt. Toch duiken er sinds het boek is verschenen steeds meer geruchten op dat Vogue-medewerkers niet ongevraagd Anna mogen aanspreken. Zelfs een spontane begroeting is ongepast. Ook is het verboden om in dezelfde lift als Anna te stappen.

Helemaal geïntrigeerd door haar bijna dictatoriale stijl van leiding geven, moest ik dus de documentaire ‘The September Issue’ kijken. Het schijnt dat Anna daaraan meewerkte om haar imago van ijskoningin te nuanceren. Dat mislukt volkomen, want je ziet dat Anna zich werkelijk met elk detail van het blad bemoeit en haar personeel tot het uiterste drijft. ‘I know when to stop pushing her, she doesn’t know when to stop pushing me,’ merkt een creative director op.

Het meest veelzeggende fragment uit de documentaire is een interview met Anna’s dochter Bree. Ondanks aandringen van haar moeder wil zij nooit in de mode-industrie werken. ‘It’s just a really weird industry. People in there act like fashion is life,’ zegt de dochter tot zichtbare teleurstelling van haar moeder. Geen wonder dat Anna op de Vogue-burelen zo enorm bazig is. Thuis heeft ze namelijk niets te vertellen.

Gerelateerd

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.