Tendentieus

Toen ik eergisteren op de kop “1 op 50 economen heeft ooit seks geaccepteerd of aangeboden voor wetenschappelijk voordeel” stuitte, moest ik eerst controleren of ik echt de site van het NRC Handelsblad aan het lezen was. De site had weliswaar het vertrouwde uiterlijk van de NRC huisstijl, maar die krantenkop vond ik beter passen bij een schreeuwerige sensatiekrant. Het was haast van een Telegraaf-achtige allure.

Tot mijn verbazing stond dit artikel werkelijk op de NRC-site. En het was zowaar niet eens een hoax waar een onoplettende journalist was ingetuind. De inhoud van nieuwsbericht bleek gebaseerd op feiten uit een ‘serieus anoniem online vragenlijstonderzoek naar wetenschappelijk wangedrag onder leden van de European Economic Association’. Er was uit dat onderzoek gebleken dat 1 op de 50 economen seks hadden geaccepteerd of aangeboden in ruil voor een co-auteurschap van een wetenschappelijk artikel of toegang tot wetenschappelijke gegevens.

De ijverige NRC-journaliste was zelf waarschijnlijk ook geschrokken van de tendentieuze kop die ze bedacht had, want al in de tweede alinea ontkracht zij de titel een beetje door te vermelden dat dit ‘pikantste resultaat’ is van dat onderzoek. Om te vervolgens te benadrukken dat het onderzoek niet louter seks betreft: ‘het gaat vooral over andere vormen van wetenschappelijk wangedrag’. Oftewel, het zoveelste oersaaie onderzoek over wetenschapsfraude. Dat levert natuurlijk nauwelijks lezers op, en zo’n nieuwssite met gratis artikelen moet geld verdienen met het tonen van reclames aan zoveel mogelijk lezers. Bij voorkeur in de juiste doelgroep.

De reclame naast dit artikel was een fraai staaltje doelgroepmarketing. Er stond een prachtige foto van een rode BMW uit de 3 serie, voorzien van een ‘lederen sportstuur’. Het leek mij een geschikte auto om seks in te hebben, als je als econoom bijvoorbeeld co-auteur wilt worden van een wetenschappelijk artikel. De in de advertentie genoemde ‘20% bijtelling’ doet het vast ook goed bij de economen.

Ik kon het me niet kon voorstellen dat zo’n misleidende kop ook in de papieren uitgave van de NRC zou staan. Mijn voorgevoel was juist want dit artikel heeft de krant niet gehaald. Dit weet ik, omdat ik de afgelopen drie dagen de NRC stiekem nauwgezet heb doorgebladerd in een boekhandel. Ik weet dat het niet netjes is om kranten onbetaald te lezen. Helaas kon ik die drie NRC’s niet kopen. Ik ben namelijk hard aan het sparen voor een nieuwe BMW 3 serie met 8-trapsautomaat, om een glansrijke carrière als veel gepubliceerd econoom te kickstarten.

Gerelateerd

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

8 reacties

  1. Toch eens bij zoonlief informeren, hij is weliswaar geen econoom maar wél wetenschapper en heeft zowél zelf gepubliceerd mét co- auteurs als gefungeerd als co-auteur. Ik wil dan wel eens wéten hoe hij dat allemaal geflikt heeft. Maar ik dénk dat hij wel zuiver op de graat is want ” hij behelpt zich” met een Toyota Prius én een mooie vrouw !

  2. In de wachtrij van mijn blogs staat nummer 1 met de titel: “Sex met alleen maar winnaars”. Her en der krijg ik steeds meer tips om met meer pakkende titels te gaan werken ……..Maar ik begrijp dat ik nu ook bij het nrc mag solliciteren?

    Vrolijke groet,