logo MetroPaul.nl

Paranoia

Vlak voordat zelfs bejaarde digibeten zonder eigen internetaansluiting tijdens een internetcursus voor senioren zich hadden aangemeld voor Facebook, maakte ik ook een eigen profiel aan op dat medium. Ik ben zo mogelijk nog later met het lezen van bestsellers over sociale media. Door een zonvakantie zonder stabiele internetaansluiting kwam ik daar alsnog aan toe. Vorige week las ik eindelijk “De Cirkel” van Dave Eggers.

Over het boek had ik veel gehoord. Vooral van mensen die niet op sociale media actief zijn en daar veelvuldig mee lopen te koketteren. Schijnbaar word je er een beter mens van als je niet continu likes verzamelt op internet. Voor mensen met een aversie of angst voor sociale media is “De Cirkel” een geschikt boek, want van het boek word je nogal paranoia als het gaat om de bescherming van je persoonlijke gegevens.

Het boek gaat over Mae Holland die gaat werken bij “De Cirkel”, een bedrijf dat “TruYou” exploiteert. Dat is een soort universeel besturingsprogramma waarin je alles doet: e-mailen, sociale media bijhouden en zelfs je betalingsverkeer. En waarop je met het uitdelen van smiles en frowns jouw mening geeft. Door dit systeem heeft iedereen slechts één online identiteit met slechts één wachtwoord. Het leek mij best handig om niet langer allerlei accounts te hebben, met evenzoveel verschillende wachtwoorden.

“De Cirkel” krijgt alleen steeds meer macht door nieuwe activiteiten. Ze geven kleine, goedkope cameraatjes weg die TruYou-gebruikers overal kunnen ophangen. Deze beelden worden live uitgezonden op internet. Met gezichtsherkenning valt te achterhalen wie er in beeld is. Dit vond ik een enge ontwikkeling, maar Mae maakt zich totaal niet ongerust. ‘Wat heb je te vrezen als je je normaal gedraagt,’ denkt zij. Uiteindelijk profileert het bedrijf zich zelfs met slogans als “geheimen zijn leugens” en “privacy is diefstal”.

Het boek beschouw ik vooral een beangstigend sprookje. De macht die één internetbedrijf krijgt in het boek, dat wordt volgens mij nooit realiteit. We wisselen zo ongeveer vaker van sociale media wisselen dan van schoenen.

Toch is het een feit dat Facebook reclames heeft die verrassend goed aansluiten op mijn persoonlijke interesses. En Google geeft openlijk toe alle inkomende en uitgaande mail te scannen. Ik zie dat verlies van anonimiteit puur als de prijs voor handige gratis diensten. En ik probeer bewust keuzes te maken in de informatie die ik online deel. Maar misschien ben ik simpelweg kortzichtig. Naïevelingen zoals ik hebben van Mark Zuckerberg tenslotte een miljardair gemaakt.



Archief

  1. 2017
  2. Homojaren 
  3. Gaymer 
  4. Iris 
  5. Queer 
  6. Sportsokken 
  7. Messias 
  8. M/V 
  9. 365 
  10. Jesse 
  11. Magnum 
  12. 2016
  13. Mineur 
  14. Xenofobie 
  15. Kinderloos 
  16. Familieportret 
  17. Hygge 
  18. Dood 
  19. Jaloezie 
  20. Verdraagzaamheid 
  21. Formule 
  22. Rustplaats 
  23. AbFab 
  24. L’HETERO 
  25. YouTuber 
  26. Playboy 
  27. Cliffhanger 
  28. Angst 
  29. Poepen 
  30. Windei 
  31. 2015
  32. Betovering 
  33. Boycot 
  34. Torso 
  35. Feestdag 
  36. Worst 
  37. Schuldgevoel 
  38. GTA 5 
  39. Kratfiets 
  40. Lidmaatschap 
  41. Grijs 
  42. Poppedeintje 
  43. Drugspand 
  44. Reisgids 
  45. Souvenir 
  46. Joggingsbroek 
  47. Stoned 
  48. Nederlaag 
  49. Dadbod 
  50. Adonis 
  51. Zwart-Wit 
  52. Moederdag 
  53. Filmhuis 
  54. Enya 
  55. Bodyscan 
  56. Uurtje 
  57. IJsblokjes 
  58. Nederlands 
  59. Fomo 
  60. Achterbuurt 
  61. Echtgenoot 
  62. Help 
  63. Infaam 
  64. Joint 
  65. 2014
  66. Vuurwerkplicht 
  67. Domino-effect 
  68. Kast 
  69. Eiland 
  70. Openhartig 
  71. Vinkjes 
  72. Spam 
  73. Vinyl 
  74. Flow 
  75. Trend 
  76. Uitspraak 
  77. Glamping 
  78. Boekverfilming 
  79. Advertorial 
  80. Komkommernieuws 
  81. Cocoonen 
  82. Soap 
  83. Hypocriet 
  84. Asfaltvibe 
  85. Tendentieus 
  86. Zurigheid 
  87. Meezinger 
  88. Spitsvondig 
  89. Paranoia

  90. Nachtegaaltje 
  91. Kleurloos 
  92. Selfie 
  93. Zesendertig 
  94. Caps lock 
  95. Mol 
  96. 2013
  97. Lidl 
  98. Piet 
  99. Rouwkaart 
  100. Sandaal 
  101. Stijlbreuk 
  102. E-reader 
  103. Viral 
  104. Vegetariër 
  105. 2012
  106. Douglas 
  107. Minimalisme 
  108. App 
  109. Chocoladekruidnoot 
  110. Natuurmonument 
  111. Kledingvoorschrift 
  112. Modenicht 
  113. Tongen 
  114. Imago 
  115. Ontvrienden 
  116. Weigerambtenaar 
  117. 2011
  118. Enigma 
  119. Huwelijksaanzoek 
  120. Schoonmaakster 
  121. Verlangen 
  122. Luguber 
  123. Poezen 
  124. Autoreply 
  125. Jim 
  126. Resort 
  127. Kringverjaardag 
  128. Hit 
  129. Triangel 
  130. 2010
  131. Gothic 
  132. Opstandig 
  133. Vlucht 
  134. Überbitch 
  135. Amoebe 
  136. Watjes 
  137. Kapsel 
  138. Metroseksualiteit 
  139. Cabrio 
  140. Oor 
  141. Herdenking 
  142. Klunen 
  143. 2009
  144. 2012 
  145. Futiliteiten 
  146. Talkshow 
  147. Varkens 
  148. Plausibel 
  149. Kredietcrisis 
  150. Vergrijzing 
  151. Gelul 
  152. Schaamhaardracht 
  153. Reusachtig 
  154. Arie 
  155. Voornemen 
  156. 2008
  157. Opzegging 
  158. Midlifecrisis 
  159. Doelgroep 
  160. Medeplichtig 
  161. Bedbeslommeringen 
  162. Plattelandsmentaliteit 
  163. Alfamannetjes 
  164. Koninginnedag 
  165. Teenslipper 
  166. Eau de toilette 
  167. Boekenlijst 
  168. SMS