Meezinger

Ik heb de afgelopen dagen onbedoeld intensief campagne gevoerd voor de Socialistische Partij. Dat heb ik gedaan omdat ik constant het liedje uit de SP commercial aan zingen, fluiten of neuriën was. Aan het einde van de commercial zingt er een koortje opstandige SP-kiezers (dat stel ik me er tenminste bij voor): “SP! 100% sociaal”.

Met dat statement ben ik het dus grondig oneens. Zo’n gemeen, pakkend melodietje aan de radiocommercial toevoegen, is zelfs tamelijk asociaal te noemen. Vooral voor mensen, zoals ik, die heel snel liedjes in hun hoofd hebben. Die staan vervolgens is in de rij voor de kassa bij de kapitalistische Hema de hele tijd dat noest socialistische strijdlied te neuriën. Ik geef toe dat ik heel gevoelig ben voor dit soort oorwurmen. Ooit heb ik na één bezoek aan de Efteling vierhonderddrieënvijftig dagen de tune van de attractie Carnaval Festival in mijn hoofd gehad. Sindsdien houd ik gepaste afstand, een straal van ten minste vijftien kilometer, van Kaatsheuvel.

Helaas bleek het horen van de SP commercial lastiger te vermijden. Telkens als ik naar radio 1 luisterde, werd ik weer door die reclame overvallen. Vaak ingeklemd tussen andere commercials voor een premium Lexus en de Sharp breedbeeldtelevisie. De ideologische boodschap van de SP kreeg een haast absurdistische lading tussen de reclames voor dergelijke luxeproducten. Zo hadden de communicatie-whizzkids van de SP het vast niet bedoeld.

De campagne van de SP had wel meer onbedoelde effecten op mij, vermoed ik. Hoe vaker ik de commercial hoorde, hoe meer ik ging terugverlangen naar de vroegere zendtijd voor de politieke partijen. In die spotjes stak een politicus een monotoon betoog af over moeilijke onderwerpen, gezeten achter een bureau met een bloemstuk er op met verwassen gordijnen op de achtergrond. Dat vind ik heel saai maar ook gepast, want complexe vraagstukken die een heel Europees continent aangaan, zijn niet te vatten in simpele oneliners. Ook fijn aan de zendtijd voor politieke partijen was dat deze vooraf werd aangekondigd, dan kon je op tijd wegzappen.

Tot de bekendmaking van de verkiezingsuitslag ben ik enorm gespannen, want als er teveel mensen op de Socialistische Partij hebben gestemd, denken de gladde marketeers dat dit soort Nederlandstalige meezingers een probate manier van campagne voeren is. Dan luister je in aanloop naar de volgende Europese verkiezingen ineens doorlopend naar allerhande strijdliederen, in het Pools of Zweeds. Eén wanstaltig Eurovisie Songfestival lijkt me meer dan genoeg.

Gerelateerd

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

15 reacties

  1. Stemmen. Ik ben daar altijd heel ambivalent onder. Met het idee van een Europa zoals men dat nu aan het promoten is, heb ik vrij weinig. Hoe meer macht er naar Brussel gaat, hoe minder individuele landen nog kunnen zeggen. En dat is niet goed. Want als je zegt ‘We doen het overal zó’, dat gaat niet werken. Elk land is verschillend. Daarnaast lijkt het me nooit goed om zoveel macht bij één groep te leggen. Geef mij naar een Europa dat zich niet met andere landen bemoeit, maar alleen bijstand biedt als een van die landen bedreigd wordt of anderszijds moeilijkheden heeft.

  2. Wat ben ik blij dat ik de laatste tijd de radio niet aan heb gehad. Als ik een reclame één keer heb gehoord, praat of ik ‘m de keer daarop woord voor woord mee en ook bepaalde tunes komen in mijn hoofd op repeat te staan. Waarschijnlijk zit ik de komende dagen weer met de Indische waterlelies opgescheept, waarvoor hartelijk dank.

    1. René, zonder reclame bereik je denk ik een minder groot publiek. Ik ben heel benieuwd of reclames als die van de SP leiden tot stemmen van kiezers die anders niet naar de stembus gaan, dan is het de reclamezendtijd waard. Dat moet iemand eens gaan onderzoeken.

  3. Ik heb ook mijn burgerplicht gedaan. Eigenlijk zie ik het meer als mijn recht :-)
    Op een enkele uitzondering na ben ik vrij partijvast.
    In de krant las ik trouwens dat “ons” Songfestivalduo op nummer 1 met hun cd staan. Onbegrijpelijk…

    1. Ik vind juist onze songfestivalinzending een van de leukste inzendingen ooit! Dit succes in de buitenlandse hitlijsten leidt in elk geval er toe dat volgend jaar de succesvolle Nederlandse artiesten in de rij staan om aan het songfestival mee te doen.

  4. Met plezier gelezen. Ik ben een van de weinig trouwe stemmers. Mijn hele leven heb ik op dezelfde partij, of haar voorlopers, gestemd. En het voor sommige bijbehorende partijlied heeft daar geen invloed op.